• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82872
+
-

لایروبی قنات‌های سمنان  با کمک ربات‌

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: لایروبی قنات به صورت سنتی احتمال تلفات جانی را به دلیل سختی کار افزایش می‌دهد

کشاورزی
لایروبی قنات‌های سمنان  با کمک ربات‌

لایروبی قنات با ربات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های فنی و مهندسی در استان سمنان پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی این استان افزود: لایروبی قنات با ابزارهای سنتی چندان مورد توجه نیست و باید با استفاده از فناوری‌های نو، رویکردهای دانش‌بنیان در این بخش مورد توجه قرار گیرد. «سید حسن میرعماد» اظهار کرد: طرح شناسنامه‌دار شدن قنات‌ها در استان سمنان در سال‌های گذشته انجام شد، با این راهبرد میزان تولید آب در بخش با رویکردهای علمی مورد توجه قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: لایروبی قنات به صورت سنتی احتمال تلفات جانی را به دلیل سختی کار افزایش می‌دهد و باید از فناوری‌های نو برای کاهش تلفات احتمالی بهره برد. میرعماد بیان کرد: در سال‌های گذشته برای چند نفر از افرادی که برای لایروبی قنات در استان فعالیت می‌کردند مشکلاتی ایجاد شد، رویکردهای دانش‌بنیان می‌تواند احتمال خسارت‌ها را به حداقل برساند. وی اضافه کرد: دانشگاه سمنان و چند شرکت دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌های لایروبی قنات با ربات  اعلام آمادگی کردند که با رویه‌های اصولی استفاده از فناوری جدید در این بخش در گام اجرایی قرار می‌گیرد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ایده‌های دانشگاه سمنان و مخترعان در لایروبی قنات هرچه سریع‌تر درگام اجرایی قرار گیرد و این سازمان از طرح‌های علمی سامانه‌های نوین تامین آب حمایت می‌کند. 


برداشت نگران‌کننده آب از منابع زیرزمینی 

استاندار سمنان گفت: متوسط برداشت آب از منابع زیرزمینی در استان سمنان ۷۷ درصد و بالاتر از متوسط کشوری و نگران‌کننده است. 
«علیرضا آشناگر» در این نشست افزود: سمنان از نظر منابع آبی فقیر است و باید براساس آمار برای رفع چالش کم‌آبی در استان اقدام شود.  وی بیان کرد: استفاده بهینه از آب، تامین کسری و ساماندهی منابع آبی کنونی در این بخش برای مهار کم‌آبی باید مورد توجه قرار گیرد. اجرای طرح‌های آبخیزداری از راهکارهای موثر برای رفع چالش کم‌آبی در استان است. 

استاندار بیان کرد: 3۳۹۲ چاه در استان وجود دارد که ۷۲۹ میلیون مترمکعب آب از آن تولید می‌شود و رواناب‌ها در استان ظرفیت ۳۵۰ میلیون مترمکعب تولید آب را دارند. 

آشناگر ادامه داد: اگر تمامی اعتبارهای استان در بخش آب مصوب شود، بازهم کار بزرگی انجام نشده و توسعه استان مستلزم تامین آب است.  


وجود 2 میلیون هکتار زمین مستعد سیل در سمنان 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: 2 میلیون هکتار زمین مستعد سیل در سمنان وجود دارد و سهم این استان از مساحت 18 میلیون هکتاری کویر مرکزی ایران حدود 42 درصد است.

«علینقی حیدریان» در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان افزود: 42 درصد از کویر مرکزی ایران در استان سمنان قرار گرفته است و 96 درصد از خاک این استان را نیز دربرگرفته است. 
وی بیان کرد: مساحت عرصه‌های منابع طبیعی در استان سمنان شامل جنگل، مرتع و بیابان بیش از 9 میلیون و 494 هزار هکتار است که حدود 6 درصد از مساحت کل عرصه‌های منابع طبیعی کشور را شامل می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 6/3 درصد از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان را جنگل، 8/38 درصد مرتع، 7/54 درصد بیابان و 8/2 درصد نیز سایر عرصه‌ها تشکیل می‌دهد.

حیدریان اظهار کرد: 8/2درصد از کل مساحت جنگل کشور سهم استان سمنان است. همچنین سهم مراتع استان سمنان نیز 3/4 و سهم بیابان نیز حدود 7/15 درصد از کل مساحت بیابان‌های کشور است. 

وی تعداد حوضه‌های آبخیز در استان سمنان را 8 حوضه عنوان کرد و گفت: از کل مساحت 9 میلیون و 757 هزار و 835 هکتاری سمنان، حدود 5 میلیون و 528 هزار و 865 هکتار حوضه آبخیز و حدود 2 میلیون و 39 هزار و 615 هکتار مساحت اراضی سیل‌خیز در این استان است. 


سهم یک‌درصدی آبخوان‌ها  از مساحت استان 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: وضعیت آبخوان‌های استان سمنان مطلوب نیست و کمتر از یک درصد از مساحت کل استان کویر سمنان را آبخوان‌ها تشکیل می‌دهند. 

«ایرج حیدریان» با اشاره به فقر منابع آبی در این استان اظهار کرد: فقط 7/0 درصد از مساحت کل استان سمنان را آبخوان‌ها تشکیل می‌دهند که برای استان کویری سمنان بسیار محدود است و باید همچنان مدیریت مصرف مورد توجه ویژه 
قرار گیرد. 

وی افزود: برای لایروبی، اجرای طرح‌های آبخیزداری سد دامغان و پاک‌سازی چشمه‌های بالادست آن در سال جاری بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب  شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: برای لایروبی، اجرای طرح‌های آبخیزداری سد دامغان و پاک‌سازی چشمه‌های بالادست، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. این اعتبار 140 میلیارد تومانی اختصاص یافته تنها برای لایروبی و کنترل رسوب سد دامغان کافی 
خواهد بود.

حیدریان اضافه کرد: نیاز است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای تکمیل اجرای طرح‌های آبخیزداری و پاک‌سازی چشمه‌های بالادست سد دامغان، از محل اعتبارات آبخیزداری با مجموعه آب منطقه‌ای همکاری داشته باشد. 

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های لایروبی سد شهید شاهچراغی دامغان با استفاده از تکنولوژی‌های روز به هزینه قابل توجهی نیاز دارد و استفاده از ظرفیت‌های موجود و شیوه‌های مرسوم از راهکارهای موثر در کاهش هزینه‌ها در لایروبی سد دامغان است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین گفت: ظرفیت سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان حدود 21 میلیون مترمکعب است که در حدود 6 میلیون مترمکعب از این ظرفیت، رسوب وجود دارد.


اجرای طرح‌های آبخیزداری و مهار آب 

استاندار سمنان گفت: تا سال ۹۵ کمتر از ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مصوب می‌شد که امسال این رقم به ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

«علیرضا آشناگر» ادامه داد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در معرض سیل است که باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری این مناطق کنترل شود. 
وی گفت: باید برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اعتبار‌های قابل توجهی هزینه شود و اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مستمر باشد.

آشناگر ادامه داد: اجرای طرح تغذیه مصنوعی برای کمک به آبخوان باید مورد توجه قرار گیرد و طرح‌های آبخیزداری توانسته ۲۰ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره کند.

آشناگر افزود: ضروری است که تجربه‌ استان‌های دیگر برای مهار کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد و هیاتی از سمنان به استان یزد برای رفع چالش کم‌آبی و اجرای طرح‌های مختلف آبی اعزام شود.
استاندار سمنان تاکید کرد که مشارکت مردم برای اجرای طرح‌های مختلف برای مهار کم‌آبی مورد توجه باشد و قطره‌قطره منابع آب استان بهینه مصرف شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید